Předejděte syndromu z opakovaného přetížení

    Office syndrome

    Práce na počítači patří k základní pracovní náplni. Při této práci dochází k přetížení páteře, opakované pohyby prstů na klávesnici a myši přetěžují šlachy a svaly rukou a předloktí. Dlouhotrvající jednostranná zátěž může zapříčinit vznik chorob z přetížení. 

    Syndrom z opakovaného přetížení (SOP) má mnoho příznaků, především bolesti krční páteře a hlavy, problémy se zrakem, bolesti svalů rukou a ramen, snížená citlivost prstů, pocity mravenčení. Pokud nic z toho neřešíme, projevy syndromu se dále stupňují:

    • bolesti zad v bedrech a kříži
    • bolesti za krkem
    • bolesti rukou a paží
    • bolesti hlavy a poruchy vidění

    Za syndrom přetížení může například: Špatný postoj, mnohahodinová jednostranná práce, stres, předchozí zranění svalů a šlach, nespokojenost s prací, chladné prostředí.

    Důležitá je prevence

    • Seďte správně – při sezení byste měli mít kolenou, kyčle i lokty v pravém úhlu
    • Dělejte si pauzy – pokud je to možné, tak si každé dvě hodiny dejte 15minut pauzu nebo si alespoň občas stoupněte, protáhněte se, a pak pokračujte v práci
    • Zkuste občas místo židle sedět na gymnastickém míči
    • Choďte na masáže 
    • Naučte se relaxovat
    • Správně cvičte

    Zkuste například tyto dva cviky:

    • Postavte se a roznožte nohy na šířku pánve tak, abyste měli kotníky, kolena a kyčle v jedné přímce a špičky nohou dopředu. Lopatky zatlačte dolů a k sobě, ramena směrem od uší dolů. Zpevněte svaly na nohou. Spojte ruce dole před tělem, dlaně směrem dolů. Tlačte ramena dolů a vzpažte, paže nechte v loktech propnuté. Dejte ruce v týl, lokty vzadu, lopatky k sobě, ramena dolů. Opět vzpažte, ramena dolů, lokty propnuté a vraťte se zpět do základní pozice.
    • Sedněte si na židli tak, abyste měli chodidla na zemi a kolena v pravém úhlu. Nohy postavte na šířku kyčlí, špičky dopředu. Seďte rovně, dejte ruce v týl, tlačte ramena dolů a lopatky k sobě. Pomalu si stoupněte tak, aby byly oba lokty stále vzadu. A posaďte se zpět.