Home » technologie » Zeleninu vypěstují i na poušti

Zeleninu vypěstují i na poušti

GreenTech

Soběstačnost se po opakovaných globálních krizích stane jedním z klíčových trendů příštích let. Sází na ní i inovativní firma, která se z Prahy rozhodla změnit svět.

Malý kovový kontejner, ve kterém je možné bez chemických postřiků pěstovat bylinky, zeleninu nebo drobné ovoce kdekoli na planetě, reprezentuje Českou republiku na Všeobecné světové výstavě Expo 2020 v Dubaji, která se koná s ročním zpožděním.

Přelomovou technologii, která poskytuje základ stále skloňovanější soběstačnosti, vyvinul český startup GreenTech. Součástí jeho technologie jsou nejenom jednotlivé pevné prvky systému, ale i unikátní vlastní systém založený na internetu věcí (IoT). Tato forma hydroponického pěstování navíc ušetří až 95 procent vody oproti konvenčnímu zemědělství.

V Česku je startup známý také svým projektem HerbaFabrica, který je divizí GreeenTech provozující městské farmy v Praze. Navíc prodává plodiny a poskytuje službu HerbaShare do gastro podniků a jako firemní benefit do kanceláří.

Nejen Dubai, ale i Anděl

Kontejnery v Dubaji přitom nejsou jen výstavním exponátem, startup je již vyrábí pro trh. „První kontejner GreeenBox jsme uvedli na trh v rámci záříjového Sustainability Festivalu v Manifestu Anděl, kde je také dlouhodobě umístěný a funguje zde jako jedna z našich farem. V současnosti kontejner komerčně nabízíme jako kompletní, již otestovaný produkt. Kromě toho máme v portfoliu hydroponický modulární systém Urbanio, který je určený k ozelenění a revitalizaci vnitřních prostor, typicky kanceláří,“ vysvětluje Tereza Suntychová, marketingová manažerka GreenTech.

Kontejner je podle ní vhodný do jakéhokoliv prostředí, jeho hlavní výhoda spočívá v tom, že se v něm dá pěstovat kdekoliv na světě, v jakýchkoliv klimatických podmínkách. „Ideální příležitost potom představuje pro oblasti trpící suchem, jako je například právě Dubaj. Vzhledem ke klimatickým změnám přináší takovýto způsob pěstování možnou cestu, jak zajistit přísun čerstvých plodin i v zemědělsky nehostinných oblastech,“ dodává Tereza Suntychová.

O kontejner GreeenBox projevili na Expo potenciální zákazníci velký zájem, mezi rozjednané zakázky patří například rozhovory s tamním řetězcem Ikea. „Start byl pozvolnější, ale začíná se to tu pomalu rozbíhat. O našem projektu a celkově o českém pavilonu se začíná hodně mluvit. Naše bylinková farmička tady je skutečně malá, týdně jsme schopni vyprodukovat asi dvacet porcí mikrobylinek a asi 15 porcí salátů, které primárně dodáváme do Plzeňské restaurace v našem pavilonu. Zájem ale registrujeme i ze strany ostatních pavilonů, v nichž mají restaurace,“ komentuje dojmy z Expa šéf GreeenTech Dmitrij Lipovskij.

Pouštní renesance

Právě v zemi pořádající letošní Expo vidí velký potenciál. „Dubaj je vzhledem k tomu, že tady nic neroste, pro naše podnikání zemí zaslíbenou. Nejenom česká restaurace zde bojuje s dodavateli. Dodavatelské řetězce ve food segmentu zde opravdu moc nefungují. Mým cílem je odjet se zakázkami za 10 milionů korun. Náš exponát v Dubaji zaujal například místní developery. Hodí se třeba do kanceláří, jde o modulární systém, díky kterému můžete rostlinami nechat porůst třeba i dvacet metrů dlouhou zeď,“ popisuje Dmitrij Lipovskij.

Přes Expo zpátky do Čech

Díky přítomnosti startupu na světové výstavě se o něm dozvěděli i tuzemští partneři. „Máme zde hodně zajímavých poptávek. Jde o velké české firmy, které se o nás dozvěděli díky tomu, že někdo z jejich manažerů náš první kontejner v Manifestu Anděl navštívil. Projde tudy hodně lidí, a mít možnost prezentovat zde naši technologii, je skvělou marketingovou příležitostí. Odběr z našich výpěstků odtamtud je už jen takovou přidanou hodnotou,“ podotýká šéf GreenTech.

Hydroponie podle českého startupu v poslední době zažívá opravdový globální boom, který přichází i do České republiky. O tom svědčí i zmíněné městské farmaření, které se v Praze nachází již na třech místech. Kromě zmíněného Manifestu Anděl také v holešovickém Vnitroblocku a v Hostivaři. Plodiny odsud putují do restaurací a kanceláří, ale může si je kdokoliv koupit také u výdejního okénka v Manifestu.

Zdroj: Dalibor Dostál/businessinfo.cz

Obrázek: GreenTech

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.